Nettisivujen graafinen ilme ja käytettävyys

 


Olemme mieheni kanssa tehneet noin puolentoista vuoden ajan nettisivuja tuttavapariskunnan yritykselle. Emme ole varsinaisesti ammattilaisia nettisivujen laatimisessa, mutta valmiudet tehdä sellaiset ovat ihan hyvällä tasolla. Mieheni osaa ns. "koodata" ja minä puolestani osaan tehdä graafista suunnittelua ja muotoilijan koulutuksen omaavana ymmärrän käytettävyyden päälle.

Ensimmäiseksi kävimme yrittäjäpariskunnan kanssa läpi millaisia palveluja yrityksellä on ja millaiset sivut tarvitaan. Yritykseltä puuttui tuossa vaiheessa vielä logo, joten suunnittelin heille sellaisen. Alempana olevassa kuvassa on erilaisia versioita logosta. Kunkin mallin vierellä vertailussa aina mustavalkoinen versio värillisestä, jotta logon toimivuus olisi näkyvillä myös ilman värejä (mustavalkoiset mainokset).


logo yritys suunnittelu company designing Sapidesign
Oikealla alakulmassa on oma suosikkini logon eri versioista.


Kyseessä on koneurakointipalveluja tuottava yritys, joten logon suunnittelussa lähdin sieltä maailmasta ammentamaan ideoita. Käsin piirtämällä luonnostelin kaikkea traktorin renkaan jäljistä aina koneisiin jne. Lopulta tyylittelin Adobe Photoshopilla (kuvankäsittelyohjelma) ideoitani ja lopulliseen jatkojalostukseen valitsin itse alle kymmenen versiota, joista asiakkaat valitsivat lopullisen, mieluisensa version.

Logon on tarkoitus ilmentää koneita ja tekniikkaa (ei yhtenäinen muoto, vaan "katkotut" pinnat kirjainyhdistelmässä), olla jykevä, vankka, luotettava ja oivaltava. 
Värimaailmaan hain nuorekkuutta, uskottavuutta (jämäkkyys) ja värivalintaa hieman rautakauppa- ja konepuolelta, josta mm. keltainen väri tuli mukaan. Violetti toi uskottavuutta ja luotettavuutta yhdessä mustan kanssa. Keltainen on myös helposti lähestyttävä ja innostava väri.
Jos ajattelemme erilaisia rautakauppoja tai maatatalouteen liittyviä konemerkkejä, niin siellä keltainen väri aika monesti esiintyy. Tällainen alitajuinen ja luonnostaan muodostuva mielleyhtymä on eduksi ensimmäisen vaikutelman syntymiselle yrityksestä.

Tämä versio miellytti pariskuntaa eniten.



Oma näkemykseni nettisivuista ja niiden käytöstä on, että ihmiset tarvitsevat nopeasti tietoa ja he eivät ole valmiita etsimään tietoa pitkään. Ihmiset ovat tottuneet nopeaan tiedonhakuun ja asioiden on tapahduttava pikaisesti ja helposti; siksipä sivujen on oltava selkeitä ja käytettävyydeltään vaivattomia.

Ensimmäisellä sivulla tuli mielestäni olla selkeästi ilmoitettuna ne palvelut, joita yritys tarjoaa. Niinpä ne luettelon omaisesti ilmoitettiin ensimmäisellä sivulla. Ensimmäinen silmäys määrittää pitkälti sen jatkaako nettisurfailija sivujen selaamista; olennainen tulisi siis pystyä kertomaan heti etusivulla.



Kuvakaappaus etusivulta.



Sivuston rakenne on hyvin yksinkertainen; etusivu, palvelukuvaukset, mökin vuokraamiseen liittyvä sivu sekä yhteystiedot.


Kuvakaappaus etusivulta; oikeassa yläkulmassa ovat ns. pääsivut.


Sivuilta pääsee helposti liikkumaan palvelusta toiseen ja yhteystiedot -sivu on useammalla välilehdellä linkitettynä. Puhelinnumerosta pääsee esim. mobiililaitteella soittamaan suoraan yritykseen. Ominaisuus on kätevä mm. kännykällä selatessa.


Sivuilla pääsee helposti liikkumaan palvelusta toiseen.


Sivuston kuvat saimme yrittäjäpariskunnalta. Kuvat on otettu kännykällä ja kännykkä ei aina taivu loistaviin kuvausominaisuuksiin kuvankäsittelyn kannalta, esim. resoluutio on usein liian heikko. Kuvat eivät tietenkään tarvitse huippuresoluutiota toimiakseen nettisivuilla, joten muokkaamisen jälkeen kuvat saatiin oikein edustavaan kuntoon sivustoa varten. Ajatuksena on vielä jossain vaiheessa ottaa kuvia ihan järjestelmäkameralla. 

Yritys on myös sosiaalisessa mediassa näkyvillä ja sivustoon oli tärkeää linkittää myös sometilit. Facebook ja Instagram ovat tarkkaan määritelleet ohjeet sille millaisena heidän logonsa tulee esiintyä; niihin ei saanut muuttaa värejä, muotoa tai esimerkiksi kehystää tai rajata. Oikeat versiot googlattiin someyritysten omilta sivuilta.


Facebook ja Instagram ovat tarkasti määritelleet sen, millaisena heidän logonsa saavat sivustoilla esiintyä.

Sivustoa oli todella mielenkiintoista ja haastavaakin tehdä. Olimme molemmat sekä mukavuusalueella että uudenkin äärellä. Mielestämme saimme aikaan ihan toimivan ja selkeän kokonaisuuden. Paljon opittiin ja paljon voi vielä varmasti kehittyä, mutta niin aina. Koskaan ei ole valmis.


https://konepalvelutairaksinen.fi


Kommentit